середу, 17 лютого 2016 р.

Множення графічним способом

Рахункові палички – необхідний атрибут першокласника. На уроках математики початкової школи з їх допомогою відпрацьовують навики додавання і віднімання. А Ви коли-небудь замислювалися, що з їх допомогою можна і перемножувати, досить швидко і легко багатозначні числа? Звичайно, на паличках не зовсім зручно множити числа, а ось на листку паперу, малюючи лінії – запросто. Такий спосіб множення доступний кожному.
Я вже показувала, як на пальцях можна множити числа на 6,7,8 і 9.  Пальців для багатозначних чисел не вистачить, тому беремо листок паперу і олівець.

Отже, множення багатозначних чисел.
Припустимо треба помножити 32 на 21.
На аркуші паперу по черзі малюємо лінії, кількість яких визначається з даного прикладу.
Спочатку 32: 3 червоні лінії і трохи нижче – 2 сині. Потім 21 перпендикулярно вже намальованим, малюємо спочатку 2 зелені, потім – 1 малинову. ВАЖЛИВО: лінії першого числа малюються в напрямку з верхнього лівого кута в нижній правий, другого числа – з нижнього лівого, у верхній правий. Потім рахуємо кількість точок перетину у кожній з трьох областей (на малюнку області позначені у вигляді кіл). Отже, в першій області (область сотень) – 6 точок, у другій (область десятків) – 7 точок, у третій (область одиниць) – 2 точки. Отже відповідь: 672.
Розберемо інший приклад: 123х412 = 50676
Спочатку 123: 1 червону лінію і трохи нижче – 2 сині, і далі – 3 зелені. Потім 412: перпендикулярно вже намальованим, малюємо спочатку 4 фіолетових, потім 1 помаранчеву і 2 блакитних. За аналогією з попереднім прикладом, обводимо області перетинів колами. Всього їх вийшло 5, значить відповідь – п’ятизначне число. Знайдемо його: у першій області 4 точки перетину, у другій – 10, у третій – 16, в четвертій – 7 і в п’ятій – 6. Ті області, де кількість точок вийшло однозначною, складності не викликають, тому почнемо розбирати третю область, де 16 точок перетину: від 16 до цієї області залишаємо тільки останню цифру, а значить 6, все інше (а значить – 1) переносимо в сусідню область справа наліво, отже в третій області залишилося число 6, а в другій тепер до наявних 9 точок треба додати перенесену одиницю. Отже, у другій області тепер 10 точок, а це знову не однозначне число, значить 0 залишимо в другій області, а одиницю перенесемо в першу – тепер у першій на одну точку більше, а значить 5. Складемо відповідь: 50676
В школі ми часто  вирішуємо якусь задачу кількома способами: аналітичним, графічним …, але не множення багатозначних чисел, такий спосіб множення не має право на життя в школі, там множать зазвичай в стовпчик, але це не означає, що він не заслуговує на увагу.


Немає коментарів:

Дописати коментар